divendres, 14 d’octubre del 2011

Domo Baebia multa discimus!

Avui, 14 d'octubre, hem gaudit dels ensenyaments de les "dominae" a la sempre acollidora Domus Baebia.
L'alumnat de cultura i llengües clàssiques del Matilde amb el respectiu professorat ha acudit a l'aula didàctica de Sagunt a realitzar el taller "Etapes de la vida" i l'itinerari al foro romà. Enguany ens han acompanyat per primera vegada Mayte Alonso, professora de grec, i Francesc Mezquita, professor d'història. Realment les activitats han estat tan plenes de la informació que interessava l'alumnat que no teniem ganes d'acabar; hem passat tot el temps treballant, només hem tingut lliure el temps just per esmorzar.
En tornar cap a l'estació de tren, de tornada a casa ja es parlava mab il·lusió la nostra tornada per al Festival de Teatre al mes d'abril.
Com sempre, moltes gràcies a les "dominae".
Et in annum proximum!!!

diumenge, 9 d’octubre del 2011

"Reading Latin" al Matilde!

               
Després de bastant de temps dubtant, enguany tornarem a treballar amb el mètode "Reading Latin" de Jones & Sidwell, publicat en 1986 per Cambridge University Press. Durant els tres cursos que vaig estar a l'IES Jaume II de Tavernes de Valldigna, de 1995 a 1998, era el que feiem servir tots els companys del departament de llatí; n'erem dos més parcialment la professora de grec i la de filosofía (quins temps els del BUP i el COU!).  Val a dir que els resultats van ser molt bons, i tant professorat com alumnat estavem molt satisfets. Es treballaven les tres primeres seccions a 2n de BUP (tres comèdies de Plaute) i la 4ª i la 5ª a 3r (Ciceró i Sal·lusti); a COU els textos de selectivitat. Però en traslladar-me a altres centres el vaig abandonar.
Avui a dia la majoria de professorat que opta per altres metodologies de caràcter inductiu, actiu i més natural, fugint del mètode tradicional gramatical, escull el "Lingua Latina" d'Orberg; també jo m'he plantejat aquesta possibilitat. Però els bons records del "Reading Latin" i la relectura de l'article de J. J. García Ruá "Reading Latin: una esperanza para el futuro", em vam fer prendre la decisió d'encetar aquest nou curs de 1r de batxillerat amb dit mètode. Ara bé, cal dir que l'èxit o no, potser dependirà de la seua aplicació, si s'optara per treballar-lo amb una visió tradicional (que es pot fer) no serviria de gran cosa, en canvi si  la perspectiva és la d'una renovació didàctica en el sentit abans esmentat, estarem en bon camí. Per a la nova etapa, vull destacar que seran bàsics tots els recursos apresos al cursos del "magister" Germán per a l'aplicació del "Lingua Latina", a ell  i als altres companys que estan utilitzant-lo els done les gràcies per tot el que m'han ensenyat. Portem unes poques setmanes de classe, demà dilluns començarem la secció 1B, i, per ara, l'alumnat està il·lusionat amb l'aprenentatge de la llengua llatina, tant els que mai havien donat llatí, com els que el curs passat van treballar el Voramar-Santillana de llatí per a 4t.
L'edició que estem utilitzant és de l'editorial P.P.U. Barcelona, que per al primer curs està en castellà i català, però per a segon només en castellà; la guia didàctica només està en anglès i es pot comprar en diversos llocs de la xarxa. FAVEANT SUPERI NOSTRIS CONATIBUS!

dimarts, 4 d’octubre del 2011

Europae Linguarum Dies in nostro lyceo

Obrim aquest nou curs amb una activitat plurilingüe al centre i altres novetats, que us anirem participant més endavant. Amb motiu de la celebració del European Day of Languages, organitzat per la Comissió Europea, el 26 de setembre, tot el professorat de llengües europees que s'estudien al nostre centre, es vam posar d'acord en dur a terme l'activitat següent: "Cantem en totes les llengües europees que coneixem".
Al nostre centre podem aprendre castellà, valencià, anglès, francès, italià, llatí, grec i romanès. L'activitat ha consistit en escollir dues cançons contemporànees en cada idioma, elaborar un poster amb la lletra de cadascuna, a més d'un altre amb un slogan per motivar l'aprenentatge de la llengua. Amb aquest material hem preparat una petita mostra al vestíbul del centre, acompanyada d'un CD amb les cançons amb la intenció de poder treballar-les a l'aula durant la setmana del 26 de setembre, i que sonaren a la megafonia del centre als canvis de classe i durant les pauses.
Tot açò amb les millors intencions, però una averia ha provocat que fins avui la nostra música no puguera sonar amb normalitat. Ignoscite, quaeso!
Respecte a la llengua llatina, us diré que algú podia pensar que trobar dues cançons escrites expressament en llatí al segle XX i amb bona pinta seria complicat, però nosaltres sabem que no. Així que fins i tot teniem per escollir, i les escollides van ser: "O caritas" (1972) de Cat Stevens i "Tu, Romane" (2002) del grup alemany Ista. Ambdues podeu trobar-les en mp3 a la xarxa,  i també les lletres. Cerqueu-les i gaudiu del llatí viu i contemporani! 

dimarts, 31 de maig del 2011

Diplomes "Vestibulum" d'Euroclassica

El passat 3 de maig, un grup d'alumnes de 1r i 2n de batxillerat de llatí, que així ho havien decidit voluntàriament, es van presentar a la prova "Vestibulum", convocada per Euroclassica, per tal d'acreditar un nivell bàsic de conexements de la llengua llatina.
Cal dir que la prova era prou senzilla per a l'alumnat d'aquest nivell, però el seu plantejament va sorprendre els alumnes i van considerar l'experìencia molt positiva.
A hores d'ara, tots han rebut ja el seu diploma acreditatiu, ja que tots els presentats van superar la puntuació mínima requerida.
Confiem en que el proper curs l'alumnat de segon puga realitzar la prova del nivell superior, i que els que enguany cursen llatí a 4t es puguen presentar el curs vinent durant la 1ª avaluació.

dilluns, 9 de maig del 2011

Grex hispanica in Ciceronis patria!

Ahir diumenge 8 de maig es tancava el XXXI Certamen Ciceronianum Arpinas amb la cerimonia de lliurament dels premis a la plaça d'Arpino, moment ple d'emoció i de recança perquè finalitzaven uns dies de convivència molt especials on la figura de Ciceró i l'amor a la llengua llatina hi són sempre presents. Enguany per a mi ha estat una edició molt especial, ja que he tingut el privilegi i l'honor de poder viure el Certamen des de dins, col·laborant amb l'organització i conduint el grup de participants espanyols, fent part de la Associazione Ambaciatori del Certamen, sense l'esforç i dedicació dels quals la celebració d'aquesta prova no seria possible. L'any 2007 vaig rebre l'invitació per a iniciar aquesta col·laboració, però com que en les següents edicions he assistit com a professora acompanyant, no havia tingut la possibilitat de participar d'una manera tan intensa. Aquest any calia fer costat al Certamen que s'ha batut per la seua supervivència, davant la falta de sensibilitat de les administracions i el retall de les ajudes al món de la cultura.
En aquesta edició la delegació espanyola ha estat formada per sis valents estudiants, acompanyats dels respectius professors, i procedents de Badajoz, Cantabria, Madrid, León, Salamanca i Valladolid. Val a dir que en anteriors edicions formavem un grup més nombrós, però la qualitat acadèmica i humana del grup s'ha fet de notar en el Certamen d'aquest 2011.
El passatge proposat enguany a la prova ha estat del Pro Caelio, un fragment referent al personatge de Catilina, i el guanyador un estudiant de Roma, Glauco Schettini.
Des d'ací voldría encorajar-vos a preparar-vos per a participar en altres edicions del Certamen, l'expèriència paga la pena, tant per a l'alumnat com per al professorat. Sempre hi ha alumnes disposats a esforçar-se més enllà del que marquen els programes i amb ganes d'aprendre. L'única condició és haver obtingut en el penúltim curs d'institut un Excel·lent en l'assignatura de llatí i esmerçar unes hores de més traduint el gran Ciceró. Animeu-vos!
A la pàgina del Certamen enllaçada a l'inici d'aquest article teniu tota la informació sobre les proves i les condicions, però davant de qualsevol dubte podeu acudir a la que us parla, que amb molt de gust us tractarà de resoldre el que siga posible, és part del meu compromís amb Arpino.
I no penseu que al Certamen es va sense esperança de tornar amb un guardó. En poques però bones ocasions els alumnes espanyols han guanyat meritòries Mencions Honorífiques, l'última en 2009, com contava en aquest mateix blog la alumna participant del nostre centre: "No hay nada tan increible que la oratoria no pueda volverlo aceptable" .
La bellissima Ciociaria, terra de Ciceró, us espera per a viure una experiència inesborrable, amb companys de tants països i que estimen la llengua llatina que el nostre Arpinate va cultivar de manera tant brillant!

dissabte, 16 d’abril del 2011

Jugant amb el temps

L’assistència als Ludi Saguntini, abans Festival de Teatre Grecollatí, és una de els activitats fixes dels Departaments de Llatí i Grec del nostre centre. I ho és per raons justificades, que paga la pena explicar. Iniciats en maig de 1997 amb una presència de 7.430 espectadores, els Ludi han arribat en el 2011 a la quinzena edició. L’any passat van ser 12.000 els alumnes i 800 els professors que vam acudir al teatre romà de Sagunt a veure les obres teatrals clàssiques representades i participar en els diferents tallers. La primera edició de 1997 va presentar Les Troianes (en serbocroata!), Bessons, Càsina i Les Bacants.
En l’edició XV s’han ofert al jove públic, arribat de tots els racons de la Comunitat i d’altres regions d’Espanya, les comèdies Anfitrió, Bessons, Bàquides (estrena) i Aululària de Plaute; i Pluto d’Aristòfanes; i les tragèdies Els Set contra Tebes (estrena) d’Èsquil, Medea i Hècuba d’Eurípides i Èdip Rei de Sòfocles.
En aquestes quinze edicions han passat per Sagunt més de 130.000 alumnes i professors, que es diu prompte. Els Tallers de Cultura Clàssica, com des de fa 12 anys, han seguit oferint als alumnes i els centres materials i activitats molt diverses (cuina, indumentària, jocs, ceràmica, ciència, temps, màgia, escriptura, cosmètica, mosaic, etapes de la vida, matemàtiques, dansa grega) que diferencien al Festival de Sagunt por aquest valuós complement.
Hem arribat també al 2011 a la XII edició del Certamen Compitàlia; en aquest concurs els alumnes del nostre centre han tingut una molt destacada participació, tot obtenint tretze premis en les edicions des del 2005 al 2009, raó per la qual el centre va rebre un Premi Especial en forma de diploma l’any 2010.
Doncs bé, el passat 14 d’abril 25 alumnes i dos professors vam anar, altra vegada, a Sagunt. El Certamen Compitàlia, com ja s’ha dit en anteriors articles, ha tornat a tindre guanyadors del Matilde Salvador, ja que el grup de teatre Dura Lex sed Lex, en la modalitat Talia, ha aconseguit el primer premi ex aequo, i l’alumna Elia Cervera Ferreres de 2BAHA, el segon premi en la modalitat Pausànias. Van rebre el premi abans que s’iniciara la representació de la tragèdia Èdip rei de Sòfocles.

Hem titulat l’article jugant amb el temps per tres motius. Primer, perquè hem assistit en l’any 2011 a la representació d’una tragèdia estrenada en Atenes el 430 a. C. i una comèdia llatina del 200 a. C. Això vol dir que tenen ja 2.441 i 2.211 anys, respectivament i continuen representant-se. La primera més actual, dramàtica i plena d’ironia tràgica que mai. La segona fent riure a uns espectadors, que ja no són els romans dels inicis del segle II a. C., però que en són hereus en molts sentits.
La segona raó del nostre títol és que, aquest any, hem participat en el taller sobre el temps, ofert pel grup Tempore Capto. En ell se’ns va explicar breument com comptaven els temps els romans i en què consistien algunes festivitats especials; a més els alumnes van poder construir un rellotge de pastor.
La tercera raó del títol és que la duració de la comèdia plautina va fer que estiguérem a punt de perdre el tren assignat en el nostre bitllet de grup. Vam haver d’eixir uns segons abans que acabara l’obra, a les 18’16, per tal d’evitar l’aglomeració de l’eixida i anar a pas ràpid cap a l’estació per a poder agafar el tren de les 18’42. Un any més, doncs, de nou una rica i gratificant experiència la viscuda a Sagunt.
Enviat per Miguel Ángel Prades.

dilluns, 4 d’abril del 2011

DIVUS CAESAR

Els que conéixen el nostre departament saben que el nostre model inspirador i patró protector ha estat sempre Marc Tul·li Ciceró, fins i tot el segell del nostre departament està fet amb el seu perfil i com a lema porta les seues paraules: "ut sementem feceris, ita metes". L'estudi de la seua figura i els seus textos sempre ens ha fet tirar avant, però enguany ens hem voltat cap al diví Cèsar, i sota la seua protecció el treball dels nostres alumnes comença a donar els seus fruits. El primer en arribar ha estat el 2n premi Compitalia 2011 en la modalitat Pausanias atorgat a la nostra alumna 2n de batxillerat humanístic ELIA CERVERA FERRERES pel seu treball: "Juli Cèsar presenta De Bello Gallico". També dins del XII Certamen Compitalia en la modalitat Talía, l'argument del muntatge teatral "Procés a Juli cèsar. Anatomia d'un homicidi" que vam presentar ha girat al voltant de la figura de Cèsar, i ha valgut un 1r premi ex aequo al nostre grup Dura Lex Sed Lex. Enhorabona als nostres alumnes pel seu treball fet amb il·lusió i esforç, i al Cèsar el que és del Cèsar!