dimecres, 30 de març del 2011

Y el veredicto del jurado, ¿es?

Esta entrada quiere ser una pequeña crítica en respuesta del espectáculo que tuvo lugar el pasado jueves día 24 de marzo; y es que pudimos disfrutar del estreno de "Procés a Juli Cèsar. Anatomia d'un homicidi" en el IES Sorolla de Valencia. Se trata de un proyecto muy trabajado que como Mariló ya comentó en el post anterior, corre a cuenta del grupo Dura Lex Sed Lex, formado por alumnos de 3ESO, 4 ESO y Bachillerato del Matilde Salvador; instituto que, como siempre, nos ha acogido como si todavía calentáramos sus pupitres.
Como espectadora ajena al proceso teatral me considero objetiva a la hora de afirmar que se trata de una apuesta que sorprende por su seriedad y por lo complejo del argumento. Además se deja traslucir desde el primer minuto la tarea memorística y de aprendizaje histórico por la que han tenido que pasar todos los alumnos que intervienen en un montaje que, siendo poco ostentoso en su decorado, tiene suficiente con un vestuario estudiado y el poder de la palabra desnuda.
Celebro, por supuesto, el coraje de los actores por lo que supone aparecer ante un público dejando la vergüenza y el titubeo tras el telón. Y por último, me parece necesario aplaudir el despliegue de fuerza y apoyo que fluye en el grupo mismo, donde alumnos y profesores no parecen tal, sino una gran familia unida por un mismo objetivo: participar, disfrutar, y si hay suerte, arrasar en el ya conocido Certamen Compitalia, que este año celebra su XII edición.

No dudo que así será y que conseguiréis dejar el nombre de nuestro instituto tan alto como merece en recompensa al esfuerzo y cariño que habéis invertido.

¡MUCHA SUERTE CHICOS!

Natalia Castillo
Exalumna del IES Matilde Salvador
    

diumenge, 13 de març del 2011

Treballant per al Compitalia...

També enguany hem preparat treballs per al XII Certamen Compitalia organitzats per l'associació Prosopon com a activitat paral·lela al XV Festival de Teatre  Grecollatí LUDI SAGUNTINI, que any rere any se celebra a Sagunt a finals d'abril, juntament amb els Tallers de Cultura Clàssica organitzats per l'associació Ludere et Discere.
L'edició de l'any passat va ser especial per al nostre centre, com podeu comprovar en el post que varem publicar.
Aquest any ens presentem a les tres modalitats, cosa que només haviem fet el curs 2007-2008. A la modalitat de text amb tractament periodístic de tema clàssic, "Pausanias", hem enviat 10 treballs, elaborats per alumnes de 4 ESO i 2n de Batxillerat. A la modalitat "Fidias", hem enviat un còmic realitzat per una alumna de 4 ESO. I finalment el nostre projecte estrella, el muntatge teatral "Procés a Juli Cèsar. Anatomia d'un homicidi", a càrrec del grup Dura Lex Sed Lex, format per alumnes de 3ESO, 4 ESO i Batxillerat del nostre centre.
Estem treballant per als Compitalia des de principi de curs, però potser en aquest últim treball hem abocat una il·lusió especial i molt de treball. Si el voleu conéixer abans de l'estrena a València el 24 de març, visiteu la wiki del projecte.
Us esperem a tots per a l'estrena!

dissabte, 12 de març del 2011

Llegint l'Eneida amb Chiron...

Des que els companys de Chiron varen possar en marxa la lectura col·laborativa de l'Eneida, el nostre departament es va voler sumar a una iniciativa tan engrescadora.
Per trencar el gel, la primera en gravar la lectura vaig ser jo mateixa com a professora responsable de l'activitat, i per donar un aire diferent vaig optar per vestir de matrona i llegir en un entorn obert. En canvi per a treballar la lectura amb els alumnes, varem anar en un altre sentit.
Tenint en compte que per als alumnes de 4ESO la lectura de poesia èpica suposaria una ampliació dels continguts curriculars, varem decidir incloure l'activitat en el programa d'Altes Capacitats i Enriquiment Curricular, i encetar una col·laboració amb la professora del Departament de Música, Judit Gual, i els seus alumnes de 4ESO. En primer lloc a l'aula es va tractar la figura de Virgili i la seua obra cabdal, l'Eneida; a continuació es va llegir el fragment objecte de lectura i la seua traducció, situant-lo en la línia argumental de l'obra; també es va explicar l'estructura de l'hexàmetre dactílic i es va practicar la lectura dels versos. La segona part va consistir en assajar la lectura a ritme dactílic amb el suport de l'acompanyament d'instruments de percussió, que potser recorden als que s'utilizatven al món clàssic. La part més díficil ha estat el procés de gravació, però jutgeu vosaltres mateixos:
Ací teniu el primer video de la nostra experència:


En la pàgina de Chiron no sols trobareu el canal amb els videos de lectura de L'Eneida, sino també el que han obert per a la lectura de l'Odissea.
Esperem que us agraden les nostres lectures i us encoratgem a participar a tots vosaltres!

dilluns, 14 de febrer del 2011

Litterae Latinae, la nostra nova wiki

Us presentem la nostra wiki, creada per a preparar els temes de literatura de la prova de selectivitat de llatí, i també per aprendre gestionar el treball col·laboratiu, fent servir principalment les eines Google.  Açò ja ho haviem començat a fer des de principi de curs, obrint-nos un compte Gmail i participant d'un grup Google per a l'alumnat de l'assignatura de Llatí II. Aquest és un lloc on anem compartint informació i creant debats sobre diverses qüestions per aclarir o comentar, que siguen d'interés per al grup, des de compartir un enllaç interessant o aclarir dubtes d'última hora amb la professora la nit abans de l'exàmen...
Com en anys anteriors, teniem al davant el repte de preparar els temes dels cinc gèneres literaris llatins, després que la professora exposara una introducció sobre el naixement de la literatura llatina. La proposta era tirar mà de Google Docs i Wikispaces. En primer lloc vam distribuir els temes en petits grups, per preparar una presentació amb el guió del tema i un document de text amb desenvolupament del tema com a resum (el temps al selectiu és molt limitat),  tot en Google, per així poder treballar des de casa, fins i tot al mateix temps en el mateix document. Una experiència prou entretinguda!
Després de publicar els documents en les pàgines de la wiki oberta a l'efecte, estem tractant d'enriquir els nostres textos amb enllaços per ampliar el tema. La nostra wiki, com podeu  veure, no està acabada, de fet es pot anar modificant constantment. Demanem la vostra col·laboració; si aneu llegint els textos i trobeu qualsevol errada, o penseu que es pot ampliar la informació, no dubteu en encetar una discusió en la pàgina i mirarem de reviisar el treball.
Per accedir a la nostra wiki aneu a la barra de l'esquerra del nostre blog o feu click sobre la imatge.
Esperem que us puga ser útil!

Les alumnes de Llatí 2n de Batxillerat Humanístic

divendres, 28 de gener del 2011

De Homero a Luis Martín-Santos: Tiempo de silencio y la odisea del hombre moderno


Después de una dilatada ausencia vuelvo para hablaros de la que, tal vez, sea la recreación paródica de mayor calidad de la Odisea en la literatura española contemporánea: Tiempo de silencio, de Luis Martín-Santos. Se trata de una novela publicada en 1962 que apareció inaugurando una línea renovada y experimental cuando los derroteros de nuestra narrativa se presentaban monótonos y técnicamente poco atractivos.

Pero lo que nos incumbe en esta entrada es su voluntad destructora de mitos para hacer una disección de la vida española del momento. Pues aunque su método sea la parodia, con ello no consigue menos que un homenaje a una obra maestra como es la Odisea de Homero, del mismo modo que actuó Joyce con su Ulises.
Así pues, la originalidad de enfoque se lee en dos vertientes, por un lado entendemos la trayectoria vital del protagonista como una parodia del periplo que lleva a Ulises a Ítaca, y por otro lado vemos el tratamiento mítico en la presentación de sus personajes, pues Florita (la hija de un desgraciado chabolista) se emparenta con Nausicaa; Cartucho, un delincuente de los suburbios es un trasunto del Cíclope; Dorita, vulgar e interesada novia del protagonista asume el doble papel de Calipso y de Penélope; al episodio de Circe corresponde el de un burdel, etc.


Es una novela riquísima en muchos aspectos y matices que indudablemente ayuda a crecer como lectores y que recomiendo encarecidamente. Por supuesto, ha quedado patente la relación que tiene con nuestro blog de referentes, ese que también nos hizo crecer y que ahora estamos abandonando paulatinamente. ¡Hagamos que llegue su Renacimiento!
¡Un saludo!

dilluns, 24 de gener del 2011

VII Estada al Camp d'Aprenentage de Tarragona

Els dies 19, 20 i 21 de gener el nostre alumnat ha tingut l'oportunitat de gaudir per setena vegada de les activitats sobre la Tarraco romana que es desenvolupen al Camp d'Aprenentatge de Tarragona. En la primera ocasió, el professor de filosofia Santiago Fabregat i jo mateixa varem acompanyar els alumnes. Molts altres professors han realitzat aquesta tasca posteriorment: Miguel Ángel, Esther, Juanma, Javier, Paloma, Ángel, Vicenta...
Des de fa uns pocs anys compartim la nostra estada amb altres centres, primer va ser amb l'IES Vila-Roja d'Almassora, i de de fa dos anys també amb l'IES F. Tàrrega de Vila-real, com podeu comprovar llegint la crònica de la nostre estada de l'any passat: Tarraco, ubi semper ver est!
Enguany Miguel Ángel ha publicat una detalladíssima crònica de l'estada al  seu blog, Tres días (¡y dos noches!) en Tarraco , que us recomane llegir, així com aquest magnífic video que ha preparat.
Gratias plurimas et ad annum proximum!!!

divendres, 5 de novembre del 2010

Rursus in Domum Baebiam Saguntinam nos transtulimus!

El passat dimarts, 2 de novembre, vam tornar a la Domus Baebia Saguntina. Ara fa més o menys un any la vam visitar per primera vegada, recent encetat el seu funcionament. Però avui podriem dir que es com si sempre haguera estat ahí, perquè per a molts de nosaltres és com un somni fet realitat.
De bon mati vam agafar el tren des de Castelló; per a la majoria dels alumnes era la seua primera visita i, tenint en compte que a aquestes alçades del curs molts encara estan començant a conéixer el món clàssic, tots estaven una mica expectants. A més, els alumnes havien preparat una salutació especial acompanyada de "mela Cydonia".
Ara bé, després de realitzar totes les activitats previstes i d'haver gaudit del saber fer dels "domini" saguntins, a tots els dolia haver de moure tan prompte.
Però veieu vosaltres mateixos:


Fins l'any que ve!!!