El passat 3 de maig, un grup d'alumnes de 1r i 2n de batxillerat de llatí, que així ho havien decidit voluntàriament, es van presentar a la prova "Vestibulum", convocada per Euroclassica, per tal d'acreditar un nivell bàsic de conexements de la llengua llatina.
Cal dir que la prova era prou senzilla per a l'alumnat d'aquest nivell, però el seu plantejament va sorprendre els alumnes i van considerar l'experìencia molt positiva.
A hores d'ara, tots han rebut ja el seu diploma acreditatiu, ja que tots els presentats van superar la puntuació mínima requerida.
Confiem en que el proper curs l'alumnat de segon puga realitzar la prova del nivell superior, i que els que enguany cursen llatí a 4t es puguen presentar el curs vinent durant la 1ª avaluació.
Ahir diumenge 8 de maig es tancava el XXXI Certamen Ciceronianum Arpinas amb la cerimonia de lliurament dels premis a la plaça d'Arpino, moment ple d'emoció i de recança perquè finalitzaven uns dies de convivència molt especials on la figura de Ciceró i l'amor a la llengua llatina hi són sempre presents. Enguany per a mi ha estat una edició molt especial, ja que he tingut el privilegi i l'honor de poder viure el Certamen des de dins, col·laborant amb l'organització i conduint el grup de participants espanyols, fent part de la Associazione Ambaciatori del Certamen, sense l'esforç i dedicació dels quals la celebració d'aquesta prova no seria possible. L'any 2007 vaig rebre l'invitació per a iniciar aquesta col·laboració, però com que en les següents edicions he assistit com a professora acompanyant, no havia tingut la possibilitat de participar d'una manera tan intensa. Aquest any calia fer costat al Certamen que s'ha batut per la seua supervivència, davant la falta de sensibilitat de les administracions i el retall de les ajudes al món de la cultura.
En aquesta edició la delegació espanyola ha estat formada per sis valents estudiants, acompanyats dels respectius professors, i procedents de Badajoz, Cantabria, Madrid, León, Salamanca i Valladolid. Val a dir que en anteriors edicions formavem un grup més nombrós, però la qualitat acadèmica i humana del grup s'ha fet de notar en el Certamen d'aquest 2011.
El passatge proposat enguany a la prova ha estat del Pro Caelio, un fragment referent al personatge de Catilina, i el guanyador un estudiant de Roma, Glauco Schettini.
Des d'ací voldría encorajar-vos a preparar-vos per a participar en altres edicions del Certamen, l'expèriència paga la pena, tant per a l'alumnat com per al professorat. Sempre hi ha alumnes disposats a esforçar-se més enllà del que marquen els programes i amb ganes d'aprendre. L'única condició és haver obtingut en el penúltim curs d'institut un Excel·lent en l'assignatura de llatí i esmerçar unes hores de més traduint el gran Ciceró. Animeu-vos!
A la pàgina del Certamen enllaçada a l'inici d'aquest article teniu tota la informació sobre les proves i les condicions, però davant de qualsevol dubte podeu acudir a la que us parla, que amb molt de gust us tractarà de resoldre el que siga posible, és part del meu compromís amb Arpino.
I no penseu que al Certamen es va sense esperança de tornar amb un guardó. En poques però bones ocasions els alumnes espanyols han guanyat meritòries Mencions Honorífiques, l'última en 2009, com contava en aquest mateix blog la alumna participant del nostre centre: "No hay nada tan increible que la oratoria no pueda volverlo aceptable" .
La bellissima Ciociaria, terra de Ciceró, us espera per a viure una experiència inesborrable, amb companys de tants països i que estimen la llengua llatina que el nostre Arpinate va cultivar de manera tant brillant!
L’assistència als Ludi Saguntini, abans Festival de Teatre Grecollatí, és una de els activitats fixes dels Departaments de Llatí i Grec del nostre centre. I ho és per raons justificades, que paga la pena explicar. Iniciats en maig de 1997 amb una presència de 7.430 espectadores, els Ludi han arribat en el 2011 a la quinzena edició. L’any passat van ser 12.000 els alumnes i 800 els professors que vam acudir al teatre romà de Sagunt a veure les obres teatrals clàssiques representades i participar en els diferents tallers. La primera edició de 1997 va presentar Les Troianes (en serbocroata!), Bessons, Càsina i Les Bacants.
En l’edició XV s’han ofert al jove públic, arribat de tots els racons de la Comunitat i d’altres regions d’Espanya, les comèdies Anfitrió, Bessons, Bàquides (estrena) i Aululària de Plaute; i Pluto d’Aristòfanes; i les tragèdies Els Set contra Tebes (estrena) d’Èsquil, Medea i Hècuba d’Eurípides i Èdip Rei de Sòfocles.
En aquestes quinze edicions han passat per Sagunt més de 130.000 alumnes i professors, que es diu prompte. Els Tallers de Cultura Clàssica, com des de fa 12 anys, han seguit oferint als alumnes i els centres materials i activitats molt diverses (cuina, indumentària, jocs, ceràmica, ciència, temps, màgia, escriptura, cosmètica, mosaic, etapes de la vida, matemàtiques, dansa grega) que diferencien al Festival de Sagunt por aquest valuós complement.
Hem arribat també al 2011 a la XII edició del Certamen Compitàlia; en aquest concurs els alumnes del nostre centre han tingut una molt destacada participació, tot obtenint tretze premis en les edicions des del 2005 al 2009, raó per la qual el centre va rebre un Premi Especial en forma de diploma l’any 2010.
Doncs bé, el passat 14 d’abril 25 alumnes i dos professors vam anar, altra vegada, a Sagunt. El Certamen Compitàlia, com ja s’ha dit en anteriors articles, ha tornat a tindre guanyadors del Matilde Salvador, ja que el grup de teatre Dura Lex sed Lex, en la modalitat Talia, ha aconseguit el primer premi ex aequo, i l’alumna Elia Cervera Ferreres de 2BAHA, el segon premi en la modalitat Pausànias. Van rebre el premi abans que s’iniciara la representació de la tragèdia Èdip rei de Sòfocles.
Hem titulat l’article jugant amb el temps per tres motius. Primer, perquè hem assistit en l’any 2011 a la representació d’una tragèdia estrenada en Atenes el 430 a. C. i una comèdia llatina del 200 a. C. Això vol dir que tenen ja 2.441 i 2.211 anys, respectivament i continuen representant-se. La primera més actual, dramàtica i plena d’ironia tràgica que mai. La segona fent riure a uns espectadors, que ja no són els romans dels inicis del segle II a. C., però que en són hereus en molts sentits.
La segona raó del nostre títol és que, aquest any, hem participat en el taller sobre el temps, ofert pel grup Tempore Capto. En ell se’ns va explicar breument com comptaven els temps els romans i en què consistien algunes festivitats especials; a més els alumnes van poder construir un rellotge de pastor.
La tercera raó del títol és que la duració de la comèdia plautina va fer que estiguérem a punt de perdre el tren assignat en el nostre bitllet de grup. Vam haver d’eixir uns segons abans que acabara l’obra, a les 18’16, per tal d’evitar l’aglomeració de l’eixida i anar a pas ràpid cap a l’estació per a poder agafar el tren de les 18’42. Un any més, doncs, de nou una rica i gratificant experiència la viscuda a Sagunt.
Els que conéixen el nostre departament saben que el nostre model inspirador i patró protector ha estat sempre Marc Tul·li Ciceró, fins i tot el segell del nostre departament està fet amb el seu perfil i com a lema porta les seues paraules: "ut sementem feceris, ita metes". L'estudi de la seua figura i els seus textos sempre ens ha fet tirar avant, però enguany ens hem voltat cap al diví Cèsar, i sota la seua protecció el treball dels nostres alumnes comença a donar els seus fruits. El primer en arribar ha estat el 2n premi Compitalia 2011 en la modalitat Pausanias atorgat a la nostra alumna 2n de batxillerat humanístic ELIA CERVERA FERRERES pel seu treball: "Juli Cèsar presenta De Bello Gallico". També dins del XII Certamen Compitalia en la modalitat Talía, l'argument del muntatge teatral "Procés a Juli cèsar. Anatomia d'un homicidi" que vam presentar ha girat al voltant de la figura de Cèsar, i ha valgut un 1r premi ex aequo al nostre grup Dura Lex Sed Lex. Enhorabona als nostres alumnes pel seu treball fet amb il·lusió i esforç, i al Cèsar el que és del Cèsar!
Esta entrada quiere ser una pequeña crítica en respuesta del espectáculo que tuvo lugar el pasado jueves día 24 de marzo; y es que pudimos disfrutar del estreno de "Procés a Juli Cèsar. Anatomia d'un homicidi" en el IES Sorolla de Valencia. Se trata de un proyecto muy trabajado que como Mariló ya comentó en el post anterior, corre a cuenta del grupo Dura Lex Sed Lex, formado por alumnos de 3ESO, 4 ESO y Bachillerato del Matilde Salvador; instituto que, como siempre, nos ha acogido como si todavía calentáramos sus pupitres.
Como espectadora ajena al proceso teatral me considero objetiva a la hora de afirmar que se trata de una apuesta que sorprende por su seriedad y por lo complejo del argumento. Además se deja traslucir desde el primer minuto la tarea memorística y de aprendizaje histórico por la que han tenido que pasar todos los alumnos que intervienen en un montaje que, siendo poco ostentoso en su decorado, tiene suficiente con un vestuario estudiado y el poder de la palabra desnuda.
Celebro, por supuesto, el coraje de los actores por lo que supone aparecer ante un público dejando la vergüenza y el titubeo tras el telón. Y por último, me parece necesario aplaudir el despliegue de fuerza y apoyo que fluye en el grupo mismo, donde alumnos y profesores no parecen tal, sino una gran familia unida por un mismo objetivo: participar, disfrutar, y si hay suerte, arrasar en el ya conocido Certamen Compitalia, que este año celebra su XII edición.
No dudo que así será y que conseguiréis dejar el nombre de nuestro instituto tan alto como merece en recompensa al esfuerzo y cariño que habéis invertido.
L'edició de l'any passat va ser especial per al nostre centre, com podeu comprovar en el post que varem publicar.
Aquest any ens presentem a les tres modalitats, cosa que només haviem fet el curs 2007-2008. A la modalitat de text amb tractament periodístic de tema clàssic, "Pausanias", hem enviat 10 treballs, elaborats per alumnes de 4 ESO i 2n de Batxillerat. A la modalitat "Fidias", hem enviat un còmic realitzat per una alumna de 4 ESO. I finalment el nostre projecte estrella, el muntatge teatral "Procés a Juli Cèsar. Anatomia d'un homicidi", a càrrec del grup Dura Lex Sed Lex, format per alumnes de 3ESO, 4 ESO i Batxillerat del nostre centre.
Estem treballant per als Compitalia des de principi de curs, però potser en aquest últim treball hem abocat una il·lusió especial i molt de treball. Si el voleu conéixer abans de l'estrena a València el 24 de març, visiteu la wiki del projecte.
Per trencar el gel, la primera en gravar la lectura vaig ser jo mateixa com a professora responsable de l'activitat, i per donar un aire diferent vaig optar per vestir de matrona i llegir en un entorn obert. En canvi per a treballar la lectura amb els alumnes, varem anar en un altre sentit.
Tenint en compte que per als alumnes de 4ESO la lectura de poesia èpica suposaria una ampliació dels continguts curriculars, varem decidir incloure l'activitat en el programa d'Altes Capacitats i Enriquiment Curricular, i encetar una col·laboració amb la professora del Departament de Música, Judit Gual, i els seus alumnes de 4ESO. En primer lloc a l'aula es va tractar la figura de Virgili i la seua obra cabdal, l'Eneida; a continuació es va llegir el fragment objecte de lectura i la seua traducció, situant-lo en la línia argumental de l'obra; també es va explicar l'estructura de l'hexàmetre dactílic i es va practicar la lectura dels versos. La segona part va consistir en assajar la lectura a ritme dactílic amb el suport de l'acompanyament d'instruments de percussió, que potser recorden als que s'utilizatven al món clàssic. La part més díficil ha estat el procés de gravació, però jutgeu vosaltres mateixos:
Ací teniu el primer video de la nostra experència:
Antic quadern de l'assignatura de Referents Clàssics de les Manifestacions Culturals Modernes de l'IES Matilde Salvador de Castelló de la Plana, i ara blog del Departament de Llatí
Informeu-vos sobre les assignatures que us oferim per al proper curs!