divendres, 14 d’octubre de 2011

Domo Baebia multa discimus!

Avui, 14 d'octubre, hem gaudit dels ensenyaments de les "dominae" a la sempre acollidora Domus Baebia.
L'alumnat de cultura i llengües clàssiques del Matilde amb el respectiu professorat ha acudit a l'aula didàctica de Sagunt a realitzar el taller "Etapes de la vida" i l'itinerari al foro romà. Enguany ens han acompanyat per primera vegada Mayte Alonso, professora de grec, i Francesc Mezquita, professor d'història. Realment les activitats han estat tan plenes de la informació que interessava l'alumnat que no teniem ganes d'acabar; hem passat tot el temps treballant, només hem tingut lliure el temps just per esmorzar.
En tornar cap a l'estació de tren, de tornada a casa ja es parlava mab il·lusió la nostra tornada per al Festival de Teatre al mes d'abril.
Com sempre, moltes gràcies a les "dominae".
Et in annum proximum!!!

diumenge, 9 d’octubre de 2011

"Reading Latin" al Matilde!

               
Després de bastant de temps dubtant, enguany tornarem a treballar amb el mètode "Reading Latin" de Jones & Sidwell, publicat en 1986 per Cambridge University Press. Durant els tres cursos que vaig estar a l'IES Jaume II de Tavernes de Valldigna, de 1995 a 1998, era el que feiem servir tots els companys del departament de llatí; n'erem dos més parcialment la professora de grec i la de filosofía (quins temps els del BUP i el COU!).  Val a dir que els resultats van ser molt bons, i tant professorat com alumnat estavem molt satisfets. Es treballaven les tres primeres seccions a 2n de BUP (tres comèdies de Plaute) i la 4ª i la 5ª a 3r (Ciceró i Sal·lusti); a COU els textos de selectivitat. Però en traslladar-me a altres centres el vaig abandonar.
Avui a dia la majoria de professorat que opta per altres metodologies de caràcter inductiu, actiu i més natural, fugint del mètode tradicional gramatical, escull el "Lingua Latina" d'Orberg; també jo m'he plantejat aquesta possibilitat. Però els bons records del "Reading Latin" i la relectura de l'article de J. J. García Ruá "Reading Latin: una esperanza para el futuro", em vam fer prendre la decisió d'encetar aquest nou curs de 1r de batxillerat amb dit mètode. Ara bé, cal dir que l'èxit o no, potser dependirà de la seua aplicació, si s'optara per treballar-lo amb una visió tradicional (que es pot fer) no serviria de gran cosa, en canvi si  la perspectiva és la d'una renovació didàctica en el sentit abans esmentat, estarem en bon camí. Per a la nova etapa, vull destacar que seran bàsics tots els recursos apresos al cursos del "magister" Germán per a l'aplicació del "Lingua Latina", a ell  i als altres companys que estan utilitzant-lo els done les gràcies per tot el que m'han ensenyat. Portem unes poques setmanes de classe, demà dilluns començarem la secció 1B, i, per ara, l'alumnat està il·lusionat amb l'aprenentatge de la llengua llatina, tant els que mai havien donat llatí, com els que el curs passat van treballar el Voramar-Santillana de llatí per a 4t.
L'edició que estem utilitzant és de l'editorial P.P.U. Barcelona, que per al primer curs està en castellà i català, però per a segon només en castellà; la guia didàctica només està en anglès i es pot comprar en diversos llocs de la xarxa. FAVEANT SUPERI NOSTRIS CONATIBUS!

dimarts, 4 d’octubre de 2011

Europae Linguarum Dies in nostro lyceo

Obrim aquest nou curs amb una activitat plurilingüe al centre i altres novetats, que us anirem participant més endavant. Amb motiu de la celebració del European Day of Languages, organitzat per la Comissió Europea, el 26 de setembre, tot el professorat de llengües europees que s'estudien al nostre centre, es vam posar d'acord en dur a terme l'activitat següent: "Cantem en totes les llengües europees que coneixem".
Al nostre centre podem aprendre castellà, valencià, anglès, francès, italià, llatí, grec i romanès. L'activitat ha consistit en escollir dues cançons contemporànees en cada idioma, elaborar un poster amb la lletra de cadascuna, a més d'un altre amb un slogan per motivar l'aprenentatge de la llengua. Amb aquest material hem preparat una petita mostra al vestíbul del centre, acompanyada d'un CD amb les cançons amb la intenció de poder treballar-les a l'aula durant la setmana del 26 de setembre, i que sonaren a la megafonia del centre als canvis de classe i durant les pauses.
Tot açò amb les millors intencions, però una averia ha provocat que fins avui la nostra música no puguera sonar amb normalitat. Ignoscite, quaeso!
Respecte a la llengua llatina, us diré que algú podia pensar que trobar dues cançons escrites expressament en llatí al segle XX i amb bona pinta seria complicat, però nosaltres sabem que no. Així que fins i tot teniem per escollir, i les escollides van ser: "O caritas" (1972) de Cat Stevens i "Tu, Romane" (2002) del grup alemany Ista. Ambdues podeu trobar-les en mp3 a la xarxa,  i també les lletres. Cerqueu-les i gaudiu del llatí viu i contemporani!