dimecres, 30 de març de 2011

Y el veredicto del jurado, ¿es?

Esta entrada quiere ser una pequeña crítica en respuesta del espectáculo que tuvo lugar el pasado jueves día 24 de marzo; y es que pudimos disfrutar del estreno de "Procés a Juli Cèsar. Anatomia d'un homicidi" en el IES Sorolla de Valencia. Se trata de un proyecto muy trabajado que como Mariló ya comentó en el post anterior, corre a cuenta del grupo Dura Lex Sed Lex, formado por alumnos de 3ESO, 4 ESO y Bachillerato del Matilde Salvador; instituto que, como siempre, nos ha acogido como si todavía calentáramos sus pupitres.
Como espectadora ajena al proceso teatral me considero objetiva a la hora de afirmar que se trata de una apuesta que sorprende por su seriedad y por lo complejo del argumento. Además se deja traslucir desde el primer minuto la tarea memorística y de aprendizaje histórico por la que han tenido que pasar todos los alumnos que intervienen en un montaje que, siendo poco ostentoso en su decorado, tiene suficiente con un vestuario estudiado y el poder de la palabra desnuda.
Celebro, por supuesto, el coraje de los actores por lo que supone aparecer ante un público dejando la vergüenza y el titubeo tras el telón. Y por último, me parece necesario aplaudir el despliegue de fuerza y apoyo que fluye en el grupo mismo, donde alumnos y profesores no parecen tal, sino una gran familia unida por un mismo objetivo: participar, disfrutar, y si hay suerte, arrasar en el ya conocido Certamen Compitalia, que este año celebra su XII edición.

No dudo que así será y que conseguiréis dejar el nombre de nuestro instituto tan alto como merece en recompensa al esfuerzo y cariño que habéis invertido.

¡MUCHA SUERTE CHICOS!

Natalia Castillo
Exalumna del IES Matilde Salvador
    

diumenge, 13 de març de 2011

Treballant per al Compitalia...

També enguany hem preparat treballs per al XII Certamen Compitalia organitzats per l'associació Prosopon com a activitat paral·lela al XV Festival de Teatre  Grecollatí LUDI SAGUNTINI, que any rere any se celebra a Sagunt a finals d'abril, juntament amb els Tallers de Cultura Clàssica organitzats per l'associació Ludere et Discere.
L'edició de l'any passat va ser especial per al nostre centre, com podeu comprovar en el post que varem publicar.
Aquest any ens presentem a les tres modalitats, cosa que només haviem fet el curs 2007-2008. A la modalitat de text amb tractament periodístic de tema clàssic, "Pausanias", hem enviat 10 treballs, elaborats per alumnes de 4 ESO i 2n de Batxillerat. A la modalitat "Fidias", hem enviat un còmic realitzat per una alumna de 4 ESO. I finalment el nostre projecte estrella, el muntatge teatral "Procés a Juli Cèsar. Anatomia d'un homicidi", a càrrec del grup Dura Lex Sed Lex, format per alumnes de 3ESO, 4 ESO i Batxillerat del nostre centre.
Estem treballant per als Compitalia des de principi de curs, però potser en aquest últim treball hem abocat una il·lusió especial i molt de treball. Si el voleu conéixer abans de l'estrena a València el 24 de març, visiteu la wiki del projecte.
Us esperem a tots per a l'estrena!

dissabte, 12 de març de 2011

Llegint l'Eneida amb Chiron...

Des que els companys de Chiron varen possar en marxa la lectura col·laborativa de l'Eneida, el nostre departament es va voler sumar a una iniciativa tan engrescadora.
Per trencar el gel, la primera en gravar la lectura vaig ser jo mateixa com a professora responsable de l'activitat, i per donar un aire diferent vaig optar per vestir de matrona i llegir en un entorn obert. En canvi per a treballar la lectura amb els alumnes, varem anar en un altre sentit.
Tenint en compte que per als alumnes de 4ESO la lectura de poesia èpica suposaria una ampliació dels continguts curriculars, varem decidir incloure l'activitat en el programa d'Altes Capacitats i Enriquiment Curricular, i encetar una col·laboració amb la professora del Departament de Música, Judit Gual, i els seus alumnes de 4ESO. En primer lloc a l'aula es va tractar la figura de Virgili i la seua obra cabdal, l'Eneida; a continuació es va llegir el fragment objecte de lectura i la seua traducció, situant-lo en la línia argumental de l'obra; també es va explicar l'estructura de l'hexàmetre dactílic i es va practicar la lectura dels versos. La segona part va consistir en assajar la lectura a ritme dactílic amb el suport de l'acompanyament d'instruments de percussió, que potser recorden als que s'utilizatven al món clàssic. La part més díficil ha estat el procés de gravació, però jutgeu vosaltres mateixos:
Ací teniu el primer video de la nostra experència:


En la pàgina de Chiron no sols trobareu el canal amb els videos de lectura de L'Eneida, sino també el que han obert per a la lectura de l'Odissea.
Esperem que us agraden les nostres lectures i us encoratgem a participar a tots vosaltres!